فروشگاه ایرانیکان
گنج و دفینه های تپه باستانی یحیی صوغان
زیرخاکی ، گنج ، دفینه

گنج و دفینه های تپه باستانی یحیی صوغان

گنجینه های تپه باستانی یحیی صوغان قدیمی ترین سکونتگاه شناخته شده جهان مهمترین آثار و تپه های کلیدی در باستان شناسی ایران گنجینه های تپه باستانی یحیی صوغان قدیمی ترین سکونتگاه شناخته شده جهان عکسهای تپه باستانی یحیی در کرمان دفینه و گنجینه تپه یحیی حفاری های انجام شده در تپه یحیی تصاویر تپه یحیی تپه یحیی قدیمی ترین سکونتگاه جهان تپه یحیی سربازخانه و قلعه نظامی شهر اطلاعات و مطالبی در باره تپه یحیی

تپه بازمانده از تمدنی کهن است که به اعتقاد برخی باستان شناسان تاریخی آن به هزاره ی پنجم قبل از میلاد مسیح می رسد. تپه یاد شده در دشت صوغان ۳۰ کیلومتری شمال شرقی دولت آباد از توابع بافت در استان کرمان قرار گرفته است و تا مرز استان ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع تپه ۲۰ متر و قطر دایره پایین آن ۱۸۷ متر است. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که این محل در زمان ایلامیان شهر بزرگی بوده و تپه یحیی سربازخانه و قلعه نظامی شهر را تشکیل می داده است.

حفاری های انجام شده به وسیله کارلوفسکی باستان شناس امریکایی در سال ۱۳۴۳ و کشف اشیای جدید از جمله مجسمه ای که در موزه ایران باستان نگهداری می شود، حقایق تازه ای را نشان داد. لازم به یادآوری است که تمدن هلیل در طول ۴۰۰ کیلومتری مسیر خود گسترده بوده و از تپه یحیی یعنی شروع هلیل آغاز و تا جازموریان یعنی پایان آن ادامه داشته است.

تپه یحیی صوغان به علت داشتن ۷۰۰۰ سال سکونت مستمر انسان از دوران نوسنگی تا چند قرن پس از میلاد اهمیت خاصی داشته و زنجیر ارتباط فرهنگی جنوب شرق ایران بوده و دره سند را با مصر پیوند می دهد. بین هفت تا هشت هزار سال پیش مراکز روستا نشین در چند نقطه ایران، در منطقه تمدن جیرفت، تپه سیلک کاشان، شهر سوخته سیستان، تپه حصار دامغان، منطقه اوراتو آذربایجان، تپه گیان نهاوند، تپه یحیی صوغان و اطراف مرودشت وجود داشته است.

تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی شناخته شده جهان در استان کرمان است . به عنوان یکی از در ۲۶۰ کیلومتری جنوب استان کرمان در دشت وسیع بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه تپه خاکی مرتفعی قرار گرفته که حدود ۲۰ متر از سطح دشت پیرامون ارتفاع دارد.

تپه باستانی که به تپه یحیی شهرت دارد . امروزه به عنوان یکی از مهمترین آثار و تپه های کلیدی در باستان شناسی ایران است.

تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی شناخته شده ایران است و به عنوان یکی از نخستین آثار یک دهکده مربوط به۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مطرح است.

تپه یحیی یکی از کهن ترین سکونت های شناخته شده واز گذشته های دور دارای تمدن و فرهنگ بسیار شکوفا بوده است.

این منطقه به لحاظ موقعیت خاص اقلیمی، سیاسی و فرهنگی مرکز ارتباطات تمدن های بزرگ ماوراءالنهر، بین النهرین و هندوچین به شمار می رفته است.

اندک شهرها ی باستانی شامل شوش، تپه ملیان موهنجو دارو تنها از لحاظ قدمت با تپه یحیی برابری دارند . اما سند یا کتیبه ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص می کند هنوز بدست نیامده و این منطقه مرکز بسیاری از فعالیتهای صنعتی و هنری بوده است و تکنیک های بکار رفته در تپه یحیی با کارهای مصریان باستان مشابهت دارد.

تپه یحیی یکی از مراکز مهم تمدن کهن ایران زمین است و ارتفاع این تپه از سطح زمین ۲۰ متر و قطر آن ۱۷۸ متر است . پیرامون این تپه قطعات سفال پراکنده بسیاری یافت می شود و در فاصله نزدیک و در دامنه این تپه رودخانه کیش شور قرار دارد و مهمترین عامل سکونت انسانها وجود همین رودخانه بوده است.

تپه یحیی بقایای شش دوره استقرار در بر می گیرد که که قدیمی ترین آنها به اواخر دوره نوسنگی و جدیدترین انها به دوره ساسانیان تعلق دارد و از معدود تمدنهای رودخانه ای جهان است که همزمان با تمدن هلیل نمود عینی تمدن کهن و فراتر از تاریخ استان کرمان است.

قدیمی ترین ساکنان تپه یحیی دیوار خانه های خود را که از اتاق های خشتهای خام دست ساز بنا کرده بودند . آنها علاوه بر ادوات سنگی و استخوانی از ظروف سفالی بسیار کوچک خشنی نیز استفاده می کردند که به شکل ساغرهای کوچک و نیز خمره های بزرگ برای ذخیره مواد بودند.

همزمان با دوره چهارم یعنی ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد ایلامیان خط را اختراع کردند و خط همزمان در تپه یحیی رواج یافت.

در معماری این دوره بناهای بزرگ تر و وسیع تری ساخته شده و داخل اتاق های این دوره ۶ لوح گلی و ۲۴ مهر گلی و تعدادی نیز مهر استوانه ای، نوشته هایی به خط ایلامی مربوط به رسیدهای اقتصادی بدست آمده است . این منطقه یکی ازبزرگترین کارگاه های انسان شناسی خاور میانه و تپه یحیی مرکز بسیاری از فعالیت های صنعتی و هنری بوده است.



آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1398برچسب:,
ارسال توسط عتیقه